Hayatta en önemli konu sağlık. Bu konuda herkes hemfikirdir. Sağlıklı bir vücuda sahip olabilmek, sağlıklı bir aileye sahip olabilmek en büyük mutluluk. Bu kadar önemli olan bir konunun anahtarı ise mutfaktan geçiyor. Tıbbın babası Hipokrat demiş ki ‘ Yedikleriniz ilacınız, ilacınız yedikleriniz olsun’. İşte konu bu kadar net. Mutfağımızı düzene sokalım, yemeklerimizin yapım şekillerine dikkat edelim, marketten sağlıklı alışverişler yapalım ve sağlıklı besinler tüketelim.

Sağlıklı beslenmek tamamen alışkanlık meselesidir. Çocukluktan itibaren ebeveynler çocuklarına sağlıklı besin seçimini öğretmelidir. Çocuk atıştırmalık istediği zaman bir mandalina soyup yemesini bilmelidir.  Dışarıda yemek yenildiği zaman ise en sağlıklı ve en doğru besinleri almaya teşvik edilmelidir. Bu sayede doğru besinleri seçmeyi öğrenmiş yetişkinler olacaklardır. Peki sağlıklı beslenme  dediğimizde aklımıza nelerin gelmesi gerekir? Kısaca özetleyelim.

  • Güne kahvaltı ile başlamalıyız. Kahvaltımızın uzun uzun yapılan Halil İbrahim sofrası olmasına gerek 1 bardak süt içip yanında 1 avuç çerez yemek de yeri geldiği zaman kahvaltıdan sayılabilir. Tost, yumurta, omlet, peynir, ekmek, zeytin, kahvaltılık gevrekler, kefir, süt, meyveli yoğurt, meyveler, çerezler kahvaltı için tercih edilebilir.
  • Eğer aktif geçen bir gününüz var ise ve güne erken başlayan biri iseniz mutlaka öğle yemeği saatinde bir şeyler yemelisiniz. Dışarıda iseniz ızgaralar, çorba ve sulu yemekler, evde iseniz daha hafif yemekler öğle yemeği olabilir.
  • Akşam yemekleri gece yatış saatinize göre ayarlanmalıdır. Uyumadan mutlaka en az 4 saat önce akşam yemeğini yemiş olmalısınız. Gece 24:00’ da uyuyan birisi için 21:30’ da yenilen akşam yemeği sağlıksızdır. Ancak gece vardiyası olan ve gece çok geç uyumak zorunda kalan “kişiler yemek saatlerini daha geç saatlere alabilirler.
  • Eğer iştahınızı dengelemek konusunda zorlanıyorsanız mutlaka ara öğün yapmalısınız. Ara öğünlerinizi süt ürünleri, kefir, yoğurt, meyveli yoğurt, meyve, çerezler, galeta, peynir-ekmek, çubuk kraker gibi hafif atıştırmalıklar şeklinde yapabilirsiniz.
  • Süt ürünleri günlük kalsiyum ihtiyacını karşılamak için çok gereklidir. Gün içinde mutlaka 2-3 porsiyon süt ürünü tüketmelisiniz( peynir, süt, kefir, yoğurt, ayran gibi).
  • Etler demir, çinko ve b12 vitamini açısından en zengin kaynaklardır. Ancak gereğinden fazla kırmızı et tüketimi başta bağırsak kanseri olmak üzere birçok sağlık sorununa yol açmaktadır. Dünya sağlık örgütü haftada yarım kilodan fazla et tüketilmemesini tavsiye etmektedir. Kırmızı et tüketimi mümkün olduğunca az yağlı olacak şekilde ızgara, haşlama, fırında pişirme gibi pişirme yöntemleri ile pişmiş olarak tüketilmelidir.
  • Ekmek ve ekmek yerine geçen diğer tahıl ürünleri bedenimizin birincil enerji kaynaklarıdır. Gün içinde mutlaka bu besin gruplarına yer verilmelidir. Kadınların gün içinde ortalama 6 dilim erkeklerin de 8 dilim ekmek tüketmesi tavsiye edilir. Ancak pilav, makarna, patates gibi diğer karbonhidratların yanında ekmek tüketmeye gerek yoktur.
  • Balık vücudumuz için oldukça gerekli olan omega-3 yağ asitlerinin en zengin kaynağıdır. Mevsim balıklarını, kızartmadan, ızgara veya fırında pişmiş şekilde tüketmeliyiz. Balık, haftada 1 veya 2 defa tüketilmelidir.
  • Su vücudumuzun olmazsa olmazıdır. Vücudumuzdaki bütün yaşamsal faaliyetler, su sayesinde gerçekleşir. Dolayısıyla vücudumuzu susuz bırakmak hayatımızı tehdit eder. Gün içinde kesinlikle 1,5 litre su tüketmeliyiz. Yaz aylarında bu miktar 3-4 litreye kadar çıkabilir.
  • Maden suları içerdikleri yoğun mineral açısından sağlığımıza oldukça faydalıdır. Özellikle fazla terlenen yaz aylarında mutlaka maden suyu tüketilmelidir.
  • Gün içinde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketimi bizi kalp ve şeker hastalığına karşı koruyacaktır. Ayrıca yeterli lif alınacağı için bağırsak sağlığına da katkı sağlayacaktır.

Temelde olan bu kurallara dikkat etmek genel vücut sağlığımızı koruyacaktır. Sağlıklı bir vücut için sağlıklı besin seçimlerinin gerekli ve önemli olduğu unutulmamalıdır.

DYT.BAŞAK KEFELİ