Aralık ayıyla birlikte kış mevsimine girdik! Çocukluğumuzda, portakalı  vücudumuza C vitamini alalım diye değil, portakalın kabuğunu sobanın üzerine  koyalım da mis gibi kokusunu içimize çekelim diye yerdik. Annelerimizin çarşaf çarşaf kuruttuğu tarhana çorbasını şifa niyetine değil, evin içini saran mis gibi kokusu ve lezzeti için kaşıklardık. Kışa girerken bahçede kocaman kazanlarda yapılan pekmezin tadından parmaklarımızı yerdik.

Çalışan insanlar olarak kışlık çorbamızı, pekmezimizi yapacak vakit bulamayabiliriz. Ancak gün içinde hazırlayacağımız pratik öğünlerimize katacağımız faydalı besinlerle kışı hasta olmadan, keyifle geçirebiliriz. Öğünlerimize katabileceğimiz sağlıklı besinlerden bazılarını sıraladık.

Zerdeçal

Zencefilgiller familyasından olan bir bitkidir. Asırlardır çeşitli hastalıkların tedavsinde kullanılmakla beraber, yemeklere de ayrı bir tat katar. Zerdeçalın soğuk algınlığı, grip gibi hastalıkların tedavisinde kullanıldığı  bilinmektedir. Kalp ve damarlar için koruyucu olma özelliği taşır. Zerdeçal, soğuk sıkım zeytinyağı gibi yağlarla tüketildiğinde, etkisini daha hızlı gösterebilir. Onun dışında bal ile karıştırarak veya su ile birlikte tüketilebilir.

Zencefil

Lezzetli bir baharat çeşidi olan zencefil, genellikle sindirim sorunlarının tedavisinde, ishal, mide rahatsızlıkları gibi durumlarda kullanılır. Ayrıca taze zencefilin antiviral ve antimikrobiyal özellikleri ile grip ve soğuk algınlığına karşı koruyucu etki sağlanabilir.

Zencefilin koruyucu özelliği ile birlikte, ferahlatıcı tadı limonatalarınızda lezzeti yakalamanızı sağlar.

Bal

Ülkemiz bal yönünden oldukça zengin. Endemik bitki türünün fazla olması, bal çeşitliliğini artırıyor. Çeşitlerinin bolca bulunduğu bu besini kış öğünlerimizin içine mutlaka katmalıyız. Çünkü balın, antibakteriyel ve antimikrobiyal olduğu bilinmektedir. Doğal antibiyotik olarak anılmaktadır. Özellikle grip ve soğuk  algınlığı gibi hastalıkların tedavisinde koruyucu gıdalar olarak tavsiye edilmektedir. Balı sıcak suyun içine, limon ve çeşitli baharatlarla yapılmış bir fincan çayda tatlandırıcı olarak kullabiliriz. Sabah uyandığımızda bir tatlı kaşığı yiyebiliriz veya keklerimizde, kurabiyelerimizde tatlandırıcı olarak kullanabiliriz.

Pekmez

Pekmezin bir çok çeşidi bulunur. Dut pekmezi, üzüm pekmezi, keçi boynuzu pekmezi gibi. Kalorisi oldukça yüksek olan ancak sağlığa da oldukça faydası bulunan bu besin, yine kış mevsiminin vazgeçilmezleri arasında yerini alıyor.

Içeriğinde, potasyum, kalsiyum, selenyum, gibi faydalı maddeler bulunan pekmez, vüducun kan yapmasını yardımcı olur, öksürük kesicidir. Cilde faydalıdır.

Pekmez ile birlikte zencefil veya zerdeçal karıştırılarak tüketilebilir. Çocukların da rahatlıkla tüketebileceği hem tatlı hem de faydalı bir karışım olacaktır.

C Vitamini İçeren Gıdalar

İnsanlar, c vitaminini vücutlarında üretemezler. Bu nedenle c vitaminini dışarıdan almamız gerekir. C vitamini, vücudun doku sağlığını korumasına yardımcı olur. Bununla birlikte yapılan araştırmalarda, C vitamininin bağışıklık sistemini güçlendirdiği, soğuk algınlığını önlediği düşünülmektedir. Yetişkin bir bireyin günde ortalama 70-75 mg kadar C vitamin alması gerekmektedir.

C vitamini en çok taze sebze ve meyvelerde bulunmaktadır.

Kefir

Kefirin, bağışıklık sistemimizin tamamını etkileyen ve destekleyen bir gıda olması, sağlığımız için ne kadar önemli bir besin olduğunu hatırlamamızı sağlıyor. Içeriğinde bulunan probiyotikler sayesinde, sindirim sistemini düzenler ve destekler. Bazı araştırmalar, kefirde bulunan probiyotiklerin bazı solunum yolu rahatsızlıklarının riskini azalttığını göstermektedir. Günlük beslenmenize katacağınız 2 bardak kefir, tüm vücudunuzu etkileyerek, bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirir.